XXI wiek zmienił zasadniczo dzieciństwo i obraz współczesnego dziecka. Otoczenie dziecka wciąż zmienia się i poszerza. Dziecko w kręgu najbliższej rodziny otoczone prymitywnymi zabawkami, uczące się świata poprzez obserwację rodziców to już obrazek z archiwum czasu.

Terytorium, po którym na co dzień porusza się dziecko rozszerza się aktywnie o nowe media. Trudno oprzeć się wrażeniu, że telewizja, komputer, Internet czy telefon komórkowy są dzisiaj nieodłącznym elementem codzienności dziecka. Dzieci za pośrednictwem dorosłych zaczynają bardzo wcześnie korzystać z elektronicznych urządzeń. Kontakt ten rozpoczyna się często już od pierwszych dni życia, niestety, zazwyczaj przybiera charakter ciągły i trwały. Z wiekiem czas spędzony na czerpaniu przyjemności z kontaktów z mediami wydłuża się. Współczesne dzieciństwo osadzone jest w świecie mediów bardzo mocno. Media czynnie wstąpiły w świat dziecka, opanowując i zniewalając niejednokrotnie poukładany porządek dnia codziennego. Stały się istotną częścią środowiska dziecka. Fascynacja z jaką dzieci zagłębiają się i zaangażowanie z jakim poruszają się w świecie mediów jest wyraźne i zauważalne.

Reklama: Agencja interaktywna Bydgoszcz

Rzeczywistość kreowana przez media jest interesująca, intrygująca i zajmująca. Zmienność obrazów przyciąga wzrok, różnorodność dźwięków przykuwa uwagę dziecka. Media stworzyły równoległy, konkurencyjny dla rzeczywistego świat. Świat mediów otwiera przed dziećmi nowe ciekawe perspektywy poznania. Przyciąga możliwością łatwej komunikacji, przyjemnej niewymagającej wysiłku fizycznego i wychodzenia z domu rozrywki. Nowe, interesujące, czasem zagadkowe możliwości jakie oferuje świat mediów działają na dzieci jak magnes. Czas spędzany przed komputerem, telewizorem czy z telefonem komórkowym w dłoni wydłuża się kosztem czasu wolnego, czy też tego przeznaczonego na obowiązki domowe, czy szkolne7 . Współczesne dzieci żyją w świecie, w którym różnorodne urządzenie techniczne stanowią nieodłączny element funkcjonowania. Służą do zabawy, nauki, komunikacji. Przestrzeń życiową dziecka wypełniają dziś nowości elektroniczne, a dorośli prowadzą często wyścig z czasem, aby zapewnić dziecku możliwie szybki dostęp do nowoczesnych urządzeń. Dzieci traktują media jako element rzeczywistości, który towarzyszy im w codzienności niemal od urodzenia. Młode pokolenie, dla którego świat mediów jest stałym elementem rzeczywistości od najmłodszych lat życia, potrafi się doskonale w tym stale zmieniającym się środowisku odnaleźć.

Młodzi intuicyjnie posługują się wchodzącymi na rynek nowymi modelami telefonu, tabletu, czy i-pada. Komputer i telewizor zajmują często główne miejsce w domu, a co za tym idzie odgrywają kluczową rolę w otoczeniu dziecka. Nowe media zdominowały świat współczesnego dziecka. Często nie tylko uzupełniają, ale wręcz zastępują tradycyjne formy relacji międzyludzkiej. Dzieci mają coraz mniejszą potrzebę bezpośredniego kontaktu i rozmowy, zastępują tradycyjny dialog komunikacją za pośrednictwem nowoczesnych urządzeń. Współczesna konwersacja sprowadza się zazwyczaj do wymiany krótkich zdań, skrótów myślowych ubarwionych emotikonami. Współczesne dziecko często bez kontroli rodziców porusza się po Internecie, czy kanałach telewizyjnych, komunikuje się również poprzez telefon komórkowy. Media pozwalają na tworzenie fikcyjnych relacji interpersonalnych, kształtują postawy i zachowania dzieci, wpływają na wyobraźnię i postrzeganie świata8 . Dziś media są nieodłącznym elementem życia dziecka. Młode pokolenie poświęca im coraz więcej czasu. Media niejednokrotnie wypierają tradycyjne formy aktywności. Dawniej miejscem zabaw, spotkań z przyjaciółmi było podwórko, dziś ekran komputera i powszechny dostęp do Internetu pozwala utrzymywać relacje, dostarcza rozrywek i przyjemności bez konieczności wychodzenia z domu.